Koristne informacije

Nazaj na rubriko Koristne informacije
sencnik.jpg

Napotki za ravnanje v vročini

Datum: četrtek, 4. junij, 2015

Vročina v okolju ima lahko številne neprijetne posledice za zdravje, zlasti za občutljivejše skupine prebivalstva. Nacionalni inštitut za javno zdravje je zato izdal napotke za ravnanje v času visokih temperatur, s katerimi lahko zmanjšamo tveganje, ki ga prinašajo.

Koga  vročina najbolj prizadene?

Vročina najbolj in najpogosteje prizadene:

  • otroke do 4. leta starosti
  • starejše od 65 let
  • kronično bolne, ki se zdravijo z določenimi zdravili
  • ljudi z duševnimi motnjami
  • ljudi s čezmerno telesno težo
  • ljudi, ki opravljajo delo na prostem.

Kakšne težave povzroča vročina?

Daljše obdobje vročine lahko povzroči več različnih zdravstvenih težav(vročinska stanja):

  • kožne izpuščaje
  • utrujenost
  • vročinske krče
  • motnje zavesti
  • vročinsko izčrpanost
  • vročinsko kap.

V katerih primerih smo še posebej izpostavljeni neprijetnim in nevarnim učinkom vročine?

Nekateri dejavniki pospešujejo nastanek vročinskih stanj:

  • izguba telesne tekočine (dehidracija) zaradi nezadostnega vnosa tekočine pri večjih telesnih obremenitvah ali zaradi bolezni
  • čezmerno uživanje alkohola
  • uporaba nekaterih zdravil
  • akutna obolenja: driska, povišana telesna temperatura (vročina), infekcije, kožne opekline
  • kronična obolenja: srčno žilna obolenja, bolezni dihal, sečil, duševna prizadetost,  debelost….

Kako lahko preprečimo zdravstvene težave, ki lahko nastanejo zaradi ob vročine?

  • Dnevno spijemo vsaj dva litra tekočine (brezalkoholne pijače, najbolje vode), odvisno od stopnje potenja. Stopnjo hidracije (vsebnosti vode v telesu)  najbolje zaznamo z občutkom za žejo ter s pogostostjo uriniranja in barvo urina; če gremo redko na vodo, urin pa je temnejši, je to pomemben  znak, da je treba zaužiti več tekočine.
  • Opozorilo: če vam je zdravnik omejil količino tekočine, ki jo smete zaužiti, ali če se zdravite z zdravili za odvajanje vode (diuretiki), vprašajte zdravnika, koliko tekočine smete zaužiti v vročem vremenu.
  • Ne uživajmo pijač, ki vsebujejo kofein, alkohol ali veliko sladkorja – te pijače povečajo odvajanje tekočine iz telesa. Ne uživajmo zelo hladnih pijač, ker lahko povzročijo želodčne krče.
  • Soli tekočini ni treba dodajati, razen v skrajnih primerih, kot so delo na prostem, hudi fizični napori, veliko potenja.
  • Prostore zračimo ponoči, zgodaj zjutraj in zvečer, čez dan pa čim manj. Svetujemo tudi uporabo rolet in žaluzij, ki odbijajo sončne žarke in s tem močno zmanjšajo segrevanje prostorov. Učinkovit  način hlajenja dosežemo s klimatskimi napravami Kolikor je le mogoče se zadržujemo v  zaprtih, hlajenih prostorih. Če doma ali v službi ni klimatskega hlajenja, poiščimo hladen prostor, kjer je le mogoče (nakupovalni centri,  knjižnice…) – tudi nekaj ur dnevno v ohlajenem prostoru koristi pri vzdrževanju normalne telesne temperature v vročini.
  • Doma se lahko hladimo s hladno prho ali hladno kopeljo.
  • Oblačimo se v lahka, ohlapna oblačila. Zaščitimo se s sončnimi očali, pokrivalom za glavo ter z zaščitno kremo z zaščitnim faktorjem najmanj 30 (oznaka SPF - UVB zaščita) ter z ustrezno zaščito pred UVA žarki.
  • NIKOLI ne puščamo nikogar v zaprtem, parkiranem avtomobilu.
  • Zunanje fizične aktivnosti omejimo na jutranje in večerne ure. V času fizične aktivnosti spijemo dva do štiri kozarce hladne, brezalkoholne pijače na uro. Pri daljših, večjih naporih izotonične tekočine nadomestijo soli in minerale, ki jih izgubljamo s potenjem.
  • Nekateri ljudje so zdravstveno bolj ogroženi. Bodimo posebej pozorni na znake prizadetosti pri dojenčkih in majhnih otrocih, starejših ljudeh, duševno prizadetih ter pri ljudeh s kroničnimi obolenji, predvsem pri srčnih bolnikih in ljudeh s povišanim krvnim pritiskom.
  • Bodimo pozorni na kakovost hrane, ki jo uživamo. V vročini se hrana hitreje pokvari, zato obstaja večja nevarnost zastrupitev. Hrano shranjujemo v hladilniku. Pozorni bodimo predvsem na meso, hitro pokvarljive mesne  izdelke in živila, ki vsebujejo jajca ali mlečne beljakovine. Sadje in zelenjavo dobro umijemo.
  • Zdravila shranjujemo na primerni temperaturi v skladu z navodili proizvajalca.
  • V primeru znakov vročinskih krčev, vročinske izčrpanosti ali vročinske kapi pokličemo zdravniško pomoč.

 

Nazaj na rubriko Koristne informacije

Najnovejše v tej rubriki

Novosti v zimskem voznem redu letov z Brnika

letalo.jpg
petek, 18. oktober 2019

Prihod na ljubljansko letališče so za zimski vozni red že napovedali prevozniki Lufthansa, SWISS in Brussels Airlines z leti v Frankfurt, München, Zürich in Bruselj, obstoječi prevozniki pa bodo obseg letenja občutno povečali.

Z Nomago InterCity do Salzburga, Gradca, Zagreba in Beljaka že za 1 evro

mladi.jpg
torek, 15. oktober 2019

Nomago začenja z akcijo »Potuj po Evropi za samo 1 €«, v okviru katere bo potnikom na mednarodnih linijah Nomago InterCity na razpolago 1000 vozovnic po 1 evro. Potniki iz okolice Ljubljane, Maribora in Bleda bodo lahko z Nomago InterCity po posebni ceni med drugim potovali v Zagreb, Beljak, Gradec in Salzburg.

Hotel Lipa prejel okoljski certifikat Zeleni ključ

hotel lipa
torek, 8. oktober 2019

Hitov Hotel Lipa v Šempetru pri Gorici odslej poleg oznake za kolesarjem prijazen hotel nosi tudi mednarodno okoljsko oznako »Green Key«. Okoljski certifikat Zeleni ključ je vodji Hotela Lipa danes slavnostno izročil predstavnik društva Doves FEE Slovenija, ki je pooblaščeno za izvajanje okoljskih programov v Sloveniji.

Umetnost v turistični promociji Portoroža

portoroz.jpg
ponedeljek, 7. oktober 2019

Mestna knjižnica Piran ob Dnevih evropske kulturne dediščine prijazno vabi na predavanje z diaprojekcijo Umetnost v turistični promociji Portoroža. Razglednice, plakati in prospekti 19. in 20. stoletja, v sredo, 9. oktobra 2019, ob 19.00 uri v čitalnico knjižnice (Župančičeva ulica 4).

Ana Roš na 37. mestu najboljših chefov v letu 2019

ana_roš
torek, 1. oktober 2019

V Barceloni so razglasili 100 najboljših chefov na svetu. Ana Roš iz Hiše Franko je na prestižnem seznamu The Best Chef Awards 2019 zasedla 37. mesto.

Novo zvočno interaktivno doživetje Maribora

maribor_vodenje.jpg
sreda, 18. september 2019

Lutkovno gledališče Maribor v sodelovanju s CONA zavodom za procesiranje sodobne umetnosti predstavlja večmedijski performans oz. zvočni sprehod, ki so ga poimenovali Potepini. Program je na voljo tudi v angleškem in nemškem jeziku in je odlična kulturna popestritev v mestu.

Pot med krošnjami Pohorje na Rogli kmalu odprta za obiskovalce

pot med krošnjami
ponedeljek, 16. september 2019

Pot med krošnjami Pohorje, ki se odpira 20. septembra, je prvi inovativen primer doživljajske ponudbe v Sloveniji, ki združuje pridobivanje novih izkušenj, izobraževanje, okoljsko osveščanje in zabavo za vse ciljne skupine in generacije. Projekt je eden izmed treh finalistov Snovalca 2019.

V ZOO Ljubljana so obnovili bazen za morske leve

morski lev ZOO
sreda, 4. september 2019

Dolgoletna prebivalca Živalskega vrta Ljubljana, morska leva Kalle in Jip, sta konec avgusta ponovno zaplavala v obnovljenem bazenu.

Zaradi blejskega strateškega foruma bo v začetku naslednjega tedna ponekod občasno oviran promet

bled_otok.jpg
petek, 30. avgust 2019

Med 2. in 3. septembrom 2019 bo na Bledu potekal 14. Strateški forum Bled, mednarodno srečanje predstavnikov več držav članic in nečlanic Evropske
unije, zaradi česar bo ponekod na Gorenjskem občasno povečan promet.

STO in Zlati boben s tekmovanjem za najbolj kreativni plakat

voda_330633.jpg
torek, 27. avgust 2019

Slovenska turistična organizacija (STO) in Zlati boben vabita kreativce, mlajše od 30 let iz 57 držav, da sodelujejo v tekmovanju za najbolj kreativni plakat na temo Slovenija, dežela čistih in zdravih voda.

© 2010 Dobro jutro, Slovenija. Vse pravice pridržane.
Izdelava: Humane tehnologije